het laatste reisverslag en kleine anekdotes

12 september 2015 - Heerhugowaard, Nederland

Goeie morgen iedereen hier het laatste reisverslag van mijn reis naar Japan niet van uit Japan maar van uit Nederland

De laatste 2 weken van mijn reis zijn er qua werkzaamheden weinig nieuwe dingen gebeurt
dat kwam voornamelijk ook omdat het weer was omgeslagen in verband met een orkaan van een week daarvoor. Wat betekende dat we in plaats van op het veld te werken ( de groente oogste of onkruid wieden )

Beginnen met het maken van een nieuwe tatamivloer voor een andere kamer die bijna af was ten tijde van dat ik weg ging maar nog niet helemaal. De matten moeten namelijk nog bestelt worden en deur moet er nog uit want er moet een groter deur in zodat mensen die lang zijn niet hun hoofd stoten.

En ook de troep die in kamer stond weg gooien ik dacht dat werken we zo wel even weg maar daar vergiste ik me lelijk in want we zijn zo,n 3 uur of langer bezig geweest met het leeghalen van de kamer en we zijn ongeveer 5 of meer keren op en neer gereden met een busje naar de vuilstort. Wat toch wel wat vragen opriep bij de mensen van de vuilstort er werd na de derde keer al gevraagd of er nog meer troep kwam en inderdaad dat kwam er maar goed het erf was een stuk schoner en de kamer leeg.

En als laatste wat we hebben gedaan is meegeholpen met het schoonmaken van het bamboe bos. Wat dus inhield de doden bladeren verzamelen en oo het verbranden daar van iets wat ik zelf niet heb gedaan.

In de laatste dagen dat ik daar zat was het voornamelijk eigenlijk alleen nog Engelse les en in de gaten houden van de weersvoorspellingen want er kwam namelijk een orkaan aan welles waar in een andere prefecture maar des al niet te min konden we het wel de gevolgen van de orkaan wel merken het weer sloeg namelijk om en in plaats van normale regenbuien kregen we stortbuien waar de honden geen brood van lusten ( met als gevolg dat een stad waar ik in de buurt zat geëvacueerd moest worden omdat de rivier namelijk was overgelopen ).

En de dag dat ik weer terug ging naar huis ( dat was 10 september hadden ze het al over een nieuwe orkaan die deze keer aardig dicht in de buurt kwam van Tokyo maar die kan natuurlijk ook nog afbuigen).

En hier nog een paar kleine anekdotes van mijn reis in Japan

1: D,r liepen een grote hoeveelheid insecten rond van waar ik sliep dat hield in spinnen die toch wel een stuk groter waren dan in Nederland gelukkig niet giftig maar ook kakkerlakken die ik toch wel meerdere keren over mijn kamer heb zien lopen en ook eentje in de wasbak.

2: Muskieten die er genoeg waren bleken gek te zijn op mensen die alcohol hebben gedronken iets waar ik en de andere vrijwilliger achter kwamen toen we in het bamboe bos bezig waren met schoonmaken.

3: De deurpost waar ik over heb geschreven was iets waar ik met enige regelmaat mijn hoofd tegen stoten en ook wel tegen andere voorwerpen want dat is een van de nadelen van dat Japanners wel iets kleiner zijn.

4:Mensen laten denken van dat je geen Japans spreekt en dan vervolgens wat zeggen in het Japans ( de gezichten waren op de meeste momenten van dat ze er achter kwamen niet te beschrijven )

5:Dat de vuurwerkshow in Nederland er nu een stuk saaier zullen zijn.

6: En dat 35 graden toch eigenlijk echt wel warm is ik geloof dat op de dagen van dat het 35 graden was dat ik rondgelopen heb als een zombie

7: Links rijden toch echt wel als een afwijking voelt ik raakte eindelijk gewend aan het links rijden in de laatste week van mijn reis.

Iedereen hartelijk bedankt voor het volgen van mijn reisblog

Daniël

1. Marjolijn:
    14 september 2015
    Hoi Daniel, jij bedankt voor al je verhalen, je hebt zoveel meegemaakt als een ander in jaren, of nooit. Interessant en goed om te lezen en ik ben blij dat je weer goed thuisgekomen bent, hopelijk hebben de ervaringen je goed gedaan!
    hartelijke groeten, Marjolijn