Obon festival

8 augustus 2016 - Hitachinaka, Japan

Zondag 8-08-2016

Vandaag hielpen we mee met het Obonfestival in Hitachinaka onze taak was deze keer het voorbereiden van de verkoop van komkommer op stokjes ( neem het idee van een spiesje in je hoofd en dan heb je het) . En nadat we de komkommer hadden voorbereid gingen we helpen met de verkoop van dingen zoals: Bier vruchtensappen water komkommer en gebakken kipstukjes en ondertussen, konden we kijken naar het kindergedeelte van het bonfestival wat wel komisch was om te zien. Ondertussen wel een beetje geprobeerd om in de schaduw te staan want het was om me nabij de 33 graden of hoger ( Japan gaat nu ook gebukt onder een van de warmste zomers ooit met temperaturen tot wel 38 graden op sommige plaatsen. En tegen het einde van de middag waren de komkommer spiesje,s en gebakken kip uitverkocht, wat wel leuk was ik wou op een gegeven moment de laatste komkommer spiesje kopen gewoon voor de grap alleen op dat moment zei een oudere dame ook dat ze het laatste komkommer spiesje wilden kopen. Dus had ik zo iets van toen maar het is goed wat wel leuk was was dat iemand dat dus had gezien en dat ik later dus de laatste beker sake kreeg.

En ondertussen was de burgemeester ook gearriveerd bij het festival om een speech te geven wat wel leuk was er werd toen gratis drinken uitgedeeld voor een toast dus toen de speech over was het dus Kanpai!. En waarna het tijd was voor de volwassen omzich om te gaan kleden voor Bonodori
( het is een soort dans hou me ten goede om de geesten van de overleden tevreden te stellen ) dat is eigenlijk waar de hele Obon week voor is bedacht maar goed er werd aan mij en de andere vrijwilliger gevraagd of wij ook wilden mee doen. Ik zag mijn geest als dwalen en bedankte voor de eer om te dansen want ondertussen was ook nog een soort van competitie van wie het mooiste kon dansen. En ik kan veel maar dansen is nou niet een van mijn specialiteiten dus mocht ik de vlag vast houden terwijl iedereen achter mij danste moest ik opletten van dat ik niet te snel ging wat ook al een kunst opzich was omdat ik dus niet te groten stappen mocht nemen. Nadat de competitie was afgelopen heb ikzelf ook nog geprobeerd om te dansen wat wel een beetje goed afging. En ondertussen liep het festival tegen zijn einde aan en besloten we om nog naar een onsen te gaan.

Zo gezegd zo gedaan alleen moest Dorethy eerst nog even wat halen van huis dus werden we bij de stamkroeg afgezet waar Dorethy,s man naar toe gaat om te drinken. Wat wel leuk was want het was een traditionele Japanse kroeg dus ook ondertussen ook nog een klein beetje gepraat met stamgasten denk ik bijna wel om later toen ik weg ging nog een festival vlag te krijgen als bedankje.

En daarna was het tijd om naar de onsen te gaan om even lekker te ontspannen we kozen voor de luxer optie wat inhield van dat je een grote badhandoek kreeg en badhanddoekje en je kon een gedeelte waar je rustig kon zitten en wat te lezen kon pakken of op hete stenen gaan liggen. Maar voor dat ik daar op verder op in ga gingen we eerst het warm water in ( wat me beter beviel dan vorig keer ). Ik denk voornamelijk omdat ik mezelf even had afgekoeld voor dat ik het water inging
dus deze keer ging het wel goed en nadat ik uit bad ging kon ik dus kleding aantrekken waarmee ik naar het gedeelte kon waar we konden ontspannen en manga lezen wat ik dus ook lekker gedaan heb. Ik heb ook nog de hete stenen geprobeerd maar ik het gevoel als of ik gebakken werd dus daar was ik snel klaar mee. Maar al met waren het drie behoorlijk enevrende dagen dus we hebben vandaag een dag vrij en we hebben goed nieuws ook de orkaan die zo komen is afgebogen en komt hier niet aan land.

1. Ma:
    8 augustus 2016
    Hoi Daniël,
    je valt wel met je neus in de boter met al die festivals!!! Leuk dat het je goed af gaat om je daar een weg in te vinden. Het zijn best wel veel uitdagingen die je aangaat, ik ben erg trots op je dat je het zo goed doet! Fijn dat je eerst naar Dorothy kan om daar weer te beginnen. De foto's zijn echt superleuk, ik kan zien dat je echt blij bent. Hier in Nederland gaat alles goed. Volgende week komt er in de eerste kamers nieuw laminaat. Ik heb al een hoop leuke dingen gezien om je kamer mee in te richten. Het gaat helemaal goed komen. Veel liefs van iedereen, mam.