Verslag van de afgelopen 2 dagen

20 augustus 2015 - Hitachinaka, Japan

Goeie avond iedereen ik schrijf hier van af een lekker afgekoeld Japan.

De afgelopen 2 dagen hebben in het teken gestaan van de crematie van de oma des huizes ik ben niet aanwezig geweest bij de crematie maar hier toch een klein verslag van de voorbereidingen.

De kist van oma stond in de huiskamer (of in de aangrenzende kamer maar er zit geen meer tussen ) er stond daar bij de kist een klein altaartje waar je een wierrookstaafje kon branden en en nog kon bidden.

De dinsdagmiddag/avond en woensdag was er gevraagd of ik op het huis kon passen omdat de rest van het gezin naar de tempel ging ( hier duurt hou me ten goede en crematie cermonie ) vraag me niet wat er allemaal gebeurt in die twee dagen maar goed.Toen woensdagmiddag de crematie over was kwam de complete familie samen om bij te praten ( ik mocht ook aanschuiven bij de familie ) het was mooi om te zien dat iedereen vrolijk was ( maar als je goed keek keek niet iedereen vrolijk logisch ) maar goed nu is er een altaartje op gericht waar mensen nog een wierookstaafje kunnen aansteken voor oma en kunnen bidden maar ook ( kado geven aan de overleden dat is hier een gewoonte) en nu is het alleen nog de d taak om iedereen te bedanken die aanwezig was bij de crematie ( dat waren er grof geschat zo'n 71 familie niet meegerekend ) dat betekent dus dat morgen ook weer het gewone leven gaat beginnen voor mij met waarschijnlijk onkruid wieden.

Kort samengevat ik vond de aanloop naar en na de crematie mooi om te zien ook was de reden natuurlijk minder en ik zal dit niet gauwe vergeten

Iedereen een fijne dag verder zou ik zeggen en een fijne avond ik ga straks maar eens slapen denk want morgen is het waarschijnlijk weer werken

Daniel

1. Ma:
    21 augustus 2015
    Hoi Daniël, wat een foto! wat denk je mijn moeder is zo gek op kikkers, ik zal haar eens even wat laten zien?! Maar de foto is wel mooi hoor. Ik zag gisteren toen ik thuiskwam een egel bij ons in de tuin, onder de lavendel. Echt zo leuk! Ik stuur je via de app nog wel foto's van mijn knutselwerk voor
    september. Veel liefs ma.
  2. Roel:
    22 augustus 2015
    leuke foto.s.Fijn om te zien hoe je lefomgeving eruit ziet.Voor morgen een fijn dag en ik spreek je