zwarte vrije dagen

16 augustus 2015 - Hitachinaka, Japan

goeie middag iedereen

Weer even een bericht uit Japan helaas is de reden waarom ik nu een aantal vrije dagen heb iets minder vandaar de titel

Gister is de oma des huizes overleden op 85 jarige leeftijd hier een korte samenvatting van de afgelopen dagen beginnende op

Woensdag 12-08-2015
in de ochtend tijdens het ontbijt kregen we een telefoontje van oma die bezig was op het veld met onkruid aan het wieden ze kon niet meer opstaan we zijn er toen naar toe gegaan en vervolgens heb ik er mijn rug terug gedragen naar het huis na dat ze wat gegeten en gedronken had ging ze weer verder met onkruid wieden tegen de zin van Dorethy ( dat is naam van de vrouw die ons opdrachten geeft van wat moeten doen ). Tijdens het avondeten werd oma onwel en viel van d,r stoel zo op d,r hoofd er werd snel een ambulance gebeld en die was er ook binnen 10 minuten. er werd besloten dat oma gelijk naar het ziekenhuis moest worden gebracht voor nader onderzoek.
Uit dat onderzoek bleek dat ze een halfzijdig verlamming had overgehouden .

Donderdag 13-08-2015
Er was die optie om nog een levensverlengende operatie te ondergaan of niet er werd gekozen voor de laatste optie.

Zaterdag 15-08-2015
In de ochtend van zaterdag 15 augustus is oma des huizes komen te overlijden.
toen we ook binnen kwamen lag oma ook al opgebaard in de huiskamer ( eigenlijk in de kamer direct naast de woonkamer maar er is geen afscheiding tussen) ze waren ondertussen al bezig met de rituele die bij het Boedishme dat houd in er voor zorgen dat de geest van de overleden rust krijgt en naar de hemel kan gaan. Erg mooi om te zien dat moet ik wel zeggen. Maar goed dat is de reden van dat ik de aankomend dagen misschien weinig tot niks te doen en daarom ook weinig zal schijven is dus daarom

Daniël

P.S de week waarin het gebeurd is trouwens ook wel bizonder want het was afgelopen week Obon. Dat houd in van dat ze de hele week speciale rituele houden om de geesten van de overleden rust te gunnen hier een link die het mischien even wat duidelijker uitlegd dan dat ik dat doe

1. Ma:
    16 augustus 2015
    Lieve Daniël,
    sterkte met alles. Je doet het goed hoor! Wat een prachtige foto's van het bamboebos zeg. Buiten de steden is Japan prachtig. Het is echt nog wel een bezoek waard. Groetjes ma.
  2. Inge, Marco, Ruben, Sasja:
    16 augustus 2015
    Hoi Daniël,

Wat ben jij toch een mega kanjer! Niet aarzelen, maar de oma des huizes zo op jouw rug nemen.
    Wij wensen jou veel sterkte met alles rondom dit overlijden, uiteraard ook voor de familie.
    Jij steekt wel heel veel op van de cultuur daar en wij nu dus ook. En de foto's die jij maakt geven een mooi beeld van het geheel.

Groetjes van ons allen,

IMRS