Vuurwerkfestival

8 augustus 2016 - Mito, Japan

Vrijdag 5-08-2016

Het was vanochtend ook weer de bedoeling dat we in het veld zouden gaan werken om onkruid te wieden, maar dat ging niet door om dat dat heb ik in de afgelopen dagen ook nog gedaan een engels tekstboek had gekopieerd voor 10 personen. Dus daar ging eigenlijk het grootste gedeelte van de ochtend inzitten en toen we klaar waren was het de moeite niet meer om onkruid te wieden. Die middag hadden we Engelse les voor oudere dames ( de groep heet officieel: elegante dames maar ik vind oude dames meer op zijn plek). De dames waren wel benieuwd van waarom ik weer naar Japan was gekomen en natuurlijk vroegen ze dat ook aan de andere vrijwilliger effin, nadat de engelse les afgelopen was het tijd om ons voor te gaan bereiden en te gaan naar het vuurwerkfestival wat zo als ieder jaar wordt gehouden. Je kon alleen nog wel steeds merken dat ze niet gewend waren om buitelanders te zien zelfs als je traditionele kleding aanhad. Niet zo vreemd eigenlijk als je bedenkt van dat gemiddeld Japanner 1 meter 70 is. Maar goed we hebben even lekker kunnen genieten van de vuurwerkshow de net zo als vorig jaar explosief goed was. Nadat we bij de vuurwerkshow waren geweest gingen we naar een vriendin van Dorethy toe die in de stad woonden na even zoeken vonden we het appartementencomplex. Ik heb dus ook eens gezien hoe het huis van een andere japanner er uit ziet ( eigenlijk vrij normaal ) afgezien van dat ze twee kleine poedels hadden die constant zaten te bedelen terwijl je aan het eten was. Nadat we ons avond eten hadden gegeten was het inmiddels al 22:00 geworden en dat betekende terug naar het station lopen. Ik begrijp alleen nu wel waarom sommige mensen het in Japan niet fijn vinden om alleen terug te lopen want als je langs al die gebouwen loop met dat terrein er om heen alles lichte uit geeft het toch iets van een ongemakkelijke zweer. Maar goed we zijn weer veilig terug gekomen zonder rottigheid of wat anders.